Car sharing – Q&A aspecte fiscale SRL

 In Noutati fiscale

1. Cum ma infiintez ca SRL?


In vederea infiintarii unui SRL este necesara intocmirea unui dosar care sa contina urmatoarele documente:

  • Rezervarea de denumire
  • Copie C.I. al asociatului/asociatilor
  • Copie C.I. al administratorului / administratorilor
  • Copie contract de spatiu al viitorului sediu social (cu datele de identificare ale proprietarilor)
  • Contractul de comodat care acorda dreptul de folosinta al spatiului sediului social
  • Acordul Asociatiei de Proprietari / Locatari si acordul vecinilor ai caror pereti se invecineaza cu sediul social, in cazul in care acesta se afla intr-un imobil de locuinte colective
  • Declaratia de asociat sau asociat unic autentificata la un notar public
  • Specimeniul de semnatura al asociatului/asociatilor
  • Dovada depunerii capitalului social
  • Cererea de infiintare a firmei
  • Actul constitutiv al firmei

Cat ma costa infiintarea?

  • Taxe ONRC: aprox. 150 lei
  • Capital social: minim 200 lei
  • Onorariu avocat: in functie de avocatul selectat

2. Cum imi autorizez activitatea ?


Activitatea de car sharing trebuie autorizata prin obtinerea unei licente de transport conform Ordinului Ministrului Transportului si Infrastructurii nr. 980/2011.

Licenta / Certificatul de transport se acorda de catre Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. iar documentele necesare eliberarii acestora se regasesc pe website A.R.R. prin accesarea linkului

https://www.arr.ro/arr_doc_132_formulare_pg_0.htm

Din punct de vedere al infiintarii, societatea trebuie sa aiba ca activitate principala, Cod CAEN 7711 – Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare

3. Ce fac cu autoturismul ?


Autoturismul / autoturismele inchiriate trebuie sa fie evidentiate in patrimoniul societatii . Acest aspect se poate realiza prin mai multe metode:

  • Contract de comodat intre PF – proprietar auto si SRL (este cu titlu gratuit)
  • Contract de inchiriere intre PF – proprietar auto si SRL (se stabileste o valoare a chiriei). Acest tip de contract implica plata unui impozit de catre PF pentru veniturile realizate din inchiriere , in cota de 10%. Daca la nivel anual valoarea chiriei depaseste plafonul de 24.960 lei, se platesc suplimentar de catre PF catre bugetul de stat: CASS (25%) si CAS (10%)
  • Contract de vanzare-cumparare autoturism – presupune trecerea definitiva a autoturismului in proprietatea SRL. Pentru a evita riscuri fiscale, vanzarea trebuie sa se faca la pretul de piata. Trecerea inapoi in patrimoniul PF se va realiza la lichidarea societatii.

4. Ce taxe platesc ?


Un SRL datoreaza catre bugetul de stat impozit pe veniturile microintreprinderilor (in cazul in care valoarea veniturilor realizate anula nu depaseste pragul de 1.000.000 EUR):

  • 3% din veniturile realizate  (valoarea facturilor fiscale emise catre clienti) , in cazul in care SRL nu are niciun salariat, sau
  • 1% din veniturile realizate  (valoarea facturilor fiscale emise catre clienti), in cazul in care SRL are minim 1 salariat cu norma intreaga de munca. Angajarea unei persoane implica plata catre bugetul de stat a contributiilor si taxelor salariale

5. Cu ce bani raman ?


Dupa plata taxelor mentionate la punctul 4, si a altor cheltuieli intreprinse in scopul desfasurarii activitatii (contabilitate, combustibil, asigurari, etc), SRL realizeaza un rezultat contabil.

In cazul in care rezultatul contabil obtinut este pozitiv, reprezinta profitul companiei si se poate distribui catre asociati.

Profitul se distribuie catre asociat/asociati in functie de cotele de detinere, sub forma de dividende, trimestrial sau anual, si se achita urmatoarele taxe:

  • 5% Impozit din profitul realizat
  • 25% CASS , daca la nivel anual valoarea veniturilor realizate de PF (exclus veniturile salariale) depaseste plafonul de 24.960 lei

!!! Nota 

Banii incasati de SRL in baza facturilor emise catre clienti pentru inchirierea auto, nu sunt banii care revin asociatului. Acest bani nu se pot cheltui/retrage din SRL decat prin dividende.

6. Ce documente emit ?


Pentru fiecare inchiriere a autoturismelor se va emite factura fiscala catre client

7. Imi trebuie contabil ?


Pentru un SRL este obligatorie tinerea unei evidente contabile in partida dubla. Acest lucru presupune contractarea unei persoane autorizate, membra CECCAR.

Mai mult decat atat, avand in vedere ca legislatia fiscala din Romania este in continua schimbare, va recomandam sa consultati un specialist in domeniu pentru a evita plata unor amenzi din partea organelor fiscale.

8. Cum inchid SRL ?


In cazul in care nu mai doriti sa realizati activitatea de inchiriere autoturisme, puteti inchide societatea prin lichidarea voluntara a acesteia.

Procesul de lichidare presupune apelarea la un consultant care sa determine impozitele aferente lichidarii si la un avocat  pentru depunerea actelor la Registrul Comertului.

Recent Posts